Na het lezen van dit interview weet je (bijna) alles over Remco Hopmans. De Growth Director vertelt onder andere over zijn jeugd, het verloop van zijn maatschappelijke carrière en zijn strategische vaardigheden die hij inzet namens zijn bedrijf Scaleful. Er werden hem 10 prangende vragen voorgeschoteld.
Ik ben 49 jaar geleden geboren in Tilburg. Samen met mijn twee oudere broers was ik veel buiten te vinden: in bomen klimmen, voetballen en vooral veel hockeyen. In de avonden en weekenden speelden we altijd op de velden van Forward en later bij TMHC Tilburg.
Klopt. Ik heb lange tijd voor Tilburg en het Vughtse MOP op het hoogste en een na hoogste niveau van Nederland gespeeld. Daar is de mentaliteit en het vermogen om strategisch te denken gegroeid, dat ik later in mijn maatschappelijke carrière goed heb kunnen gebruiken. Gijs en ik hebben overigens nooit met of tegen elkaar gehockeyd, maar we kennen elkaar wel vanuit het wereldje.
Ja, een beetje wel. Niet dat ik ze gepusht heb, maar Cato, Pleun en Sofie kwamen door mij natuurlijk veel op de club. Ze hockeyen nu alle drie in de jeugd van MOP en ik ben daar actief bij betrokken als trainer en/of coach. Ook daar kan ik mooi mijn strategische skills toepassen, haha.
Na mijn middelbare school heb ik de HEAO (nu Commerciële Economie) op de Avans in Den Bosch afgerond. Daarna heb ik bij Nashuatec (nu RICOH) de eerste stappen in mijn maatschappelijke carrière gezet. Vervolgens was ik als leidinggevende twee jaar werkzaam bij Michael Page, voordat ik commercieel verantwoordelijk werd bij Chubb Fire & Security.
Na het afronden van de MBA- opleiding aan bij Business School Nederland in Buren, bleek ik het ontwikkelen en implementeren van strategie, groei en leiderschap heel leuk te vinden. Daar wilde ik meer mee bezig zijn. De functie van Strategisch Directeur bestond toen nog niet, dus ben ik het voor mezelf gaan doen onder de naam Peekaboo. En net als elke zelfstandig ondernemer vind ik de vrijheid ook erg prettig.
Het vraagstuk en de ambitie van de klant was altijd al leidend. Er is geen vast concept.Ik ging op zoek naar de oorzaken van de problemen. Daar had ik een duidelijk kader voor, maar binnen dat kader was altijd genoeg bewegingsruimte om oplossingen te vinden (standaard maatwerk). De aanpak heeft altijd een rode draad, maar wordt altijd afgestemd op de specifieke situatie en vraagstuk van de klant. Maar het valt altijd ergens binnen de driehoek strategie, leiderschap en teamperformance.
Zeker. Als Growth Director ben ik verantwoordelijk voor de strategische en organisatorische groei bij klanten en help ik ze bij de effectieve samenstelling en performance van hun team. Hiervoor gebruiken we veel elementen uit de groeimethodiek Scaling Up. We streven naar langdurige samenwerkingen en willen onze klanten echt een totaalconcept bieden. Het is nu vaak óf een strategisch óf een digitaal vraagstuk dat we oplossen. Terwijl we ervan overtuigd zijn dat juist een combinatie van deze aspecten een bedrijf echt naar een hoger plan kan tillen.
Ik ben een strategisch, organisatorisch sparringpartner en tegelijkertijd psycholoog. In mijn rol zit altijd een personal coach - component. Mijn analyserend vermogen enverbindende vaardigheden spelen hierin een belangrijke rol. Ook kan ik prima knopen doorhakken. Bovendien is het voor een bedrijf vaak prettig als een onafhankelijk persoon objectief naar een situatie kijkt.
Qua competenties zijn we complementair, waardoor we klanten beter kunnen helpen. We versterken elkaar op zakelijk en persoonlijk vlak. Samen zitten we aan het stuur; ik ben vaak degene die gas bij geeft en Gijs trapt op de rem waar nodig.
We willen gericht samenwerken met de klant aan de doelen en uitdagingen die er liggen; op strategisch, organisatorisch vlak, dan wel op digitaal gebied. Een belangrijk punt vind ik het feit dat wij niet met uurtarieven werken, maar altijd een vaste investering per maand of project vragen. Wij maken samen met de klant een realistische inschatting van kosten. ‘You win some, you lose some.’ Hiermee blijven we bewust weg van de urendiscussie waar veel klanten en bureaus in verzeild raken.Wij zijn ervan overtuigd dat samenwerking echt tot uiting komt, door het op deze wijze aan te vliegen. Wij willen beloond worden voor de kwaliteit van ons werk en niet voor de tijd die we erin steken.
Vind je dit soort stukjes leuk om te lezen? Schrijf je dan in om onze nieuwste artikelen, tips en inzichten direct in je mailbox te krijgen.
Plan volledig vrijblijvend een kennismakingsgeprek in en ontdek of Scaleful een goede match is voor jouw bedrijf!
Plan kennismaking